Het succes van de e-bike in Duitsland is te danken aan de ‘fietsgekke’ Nederlanders. Onder de hoede van auto-importeur Pon willen de Duitsers samen met Gazelle de fietswereld veroveren, schrijft Bertus Bouwman van Duitslandnieuws.nl.
Net over de grens met Nederland, in het stadje Cloppenburg, staat de grootste fietsenfabriek van Duitsland: Derby Cycle. Derby heeft de stagnerende fietsenverkoop in Duitsland nieuw leven ingeblazen met de introductie van de e-bike.
In totaal leverde Derby afgelopen jaar een half miljoen fietsen af. Zo’n 100.000 daarvan zijn elektrisch, een derde van de Duitse markt. Zelfs bondskanselier Angela Merkel heeft er één. Ze kreeg de e-bike cadeau tijdens de Bondsdagverkiezingen afgelopen september.
E-bike als redding voor fietsenfabrieken
Met de trend elektromobiliteit willen de Cloppenburgers de stagnerende fietsmarkt nieuw leven inblazen. Op dit moment staan er 70 miljoen fietsen in Duitsland. Afgelopen jaren werden vooral fietsen met een speciaal design of met bijzondere mogelijkheden verkocht. Speciale fietsen zoals mountainbikes zijn inmiddels zoveel bijzondere snufjes uitgerust dat ze al snel meer dan 10.000 euro kunnen kosten. Zoiets koopt de gewone consument niet.
Lees ook: Helft Duitse auto’s in 2050 verdwenen door car sharing
De e-bike moet de redding worden voor de Duitse fietsenfabrieken. Maar de meeste Duitsers vonden het maar lompe gevaartes. De eerste mensen die er wat in zagen wonen aan zee of op een eiland. Zo mogen op het Waddeneiland Juist geen auto’s komen. Alleen fietsen en paarden zijn er legale vervoersmiddelen.
Waddeneiland is al bekeerd
Fietsen is er zwaar, want aan zee waait het hard. Toen Nederlandse fabrikanten elektrische fietsen begonnen te maken, kocht fietsenhandelaar Ralf Lüpkes er een paar voor zijn eiland. Het werd meteen een succes, vertelt hij in Die Welt. Vele van de 1.500 eilandbewoners fietsen inmiddels elektrisch. Langzaam zag men ook op andere plekken in Duitsland de voordelen van de e-bike.
Daarom durft Derby Cycle-directeur Thomas Raith rustig het succes van de e-bike aan de Nederlanders toe te schrijven. “Zij hebben het populair gemaakt”, zegt hij tegen Die Welt. “Vanuit Nederland is elektrisch fietsen doorgedrongen tot Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.”
Grote plannen met Gazelle
De ingenieur wil samen met het Nederlandse Gazelle zijn bedrijf de meest innovatieve fietsenfabrikant van Europa maken. Vorig jaar is Derby Cycle overgenomen door de Nederlandse Pon Groep uit Almere. Het bedrijf begon nota bene ooit vanuit Leusden met het importeren van Opel-fietsen, later volgden auto’s van dat merk en Volkswagen, Porsche en Audi. Pon is sinds 2011 ook eigenaar van Gazelle.
Afgelopen jaar heeft Derby-directeur Raith zeer nauw samengewerkt met Pon. “Zowel bij de inkoop, maar ook in de verkoop.” De Nederlanders en Duitsers hebben samen grote plannen. “We willen bij de top 5 merken van de wereld horen. Met de e-bike zetten we een enorme stap in die richting.”
Verkoop neemt toe
Het gaat goed met de e-bike in Duitsland. Volgens brancheorganisatie ZIV zijn er afgelopen jaar 410.000 elektrische fietsen in het land verkocht. Dat is 8 procent meer dan het jaar ervoor. Binnen 5 jaar is bijna een op de vijf Duitse fietsen elektrisch, verwacht ZIV.
Dat zou de komende 5 jaar een verkoop van jaarlijks 600.000 elektrische fietsen betekenen. Dat is nog veel te voorzichtig gedacht, zegt Raith. “Nog maar 9 procent van de Duitsers heeft überhaupt ooit een e-bike uitgeprobeerd.”
Pon houdt zich ook bezig met ‘fietsvriendelijke mobiliteitsconcepten’ die in Nederland al heel normaal zijn. “Daarmee lopen we in Duitsland ontzettend achter”, vindt Raith. Hij denkt aan meer bescherming tegen vandalisme en diefstal en extra laadstations in de stad.
Concurrentie van start-ups
De vooruitzichten voor de fietsfabrikanten zijn erg goed. Toch liggen er gevaren op de loer. De dreiging komt vooral van hippe start-ups die met onorthodoxe ideeën komen.
Zo ontwikkelde de Sloveen Niko Klansek in New York met zijn bedrijf FlyKly een elektrisch aandrijfsysteem dat op bestaande fietsen is te bouwen. Eenzelfde product wordt gemaakt in het onderzoeksinstituut Massachusetts Institute of Technology (MIT). Daar brengt Assaf Biderman het Copenhagen Wheel op de markt:
Derby-directeur Raith vindt de uitvindingen maar niets. “Als je zulke snelheden wilt rijden, heb je ook een beter frame en sterkere remmen nodig."
Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland. Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland. Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Duitslandnieuws.
Lees ook op Duitslandnieuws.nl
Duitse start-up wil Nederlandse markt veroveren met elektronisch fietsslot
Duitsers zijn rijker dan ooit ondanks afkeer van risico's
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl